Kamis, 27 Oktober 2011

Kiat Mengatasi Rasa Kecewa



Anda sedang dalam keadaan kecewa? tak kiralah kecewa yang macam mana, bercerai ke,putus tunang ke, atau putus cinta. Disini ingin saya kongsikan sedikit ilmu yang saya perolehi. Saya sedang dalam kekecewaan, maka hampir setiap hari saya berasa kekecewaan yang teramat sangat. Terasa sangat terpukul dengan kejadian tersebut. Tapi Islam adalah agama yang indah, dari sekecil-kecil masalah hinggalah ke besar, Al-Quran sentiasa ada jawapan untuk mengubati kekecewaan.

Dalam melayan kedukaan hati, saya terdetik untuk segera pulih dari kekecewaan ini, jadi sewaktu mencari doa-doa atau cara untuk mengubati kedukaan, saya terjumpa tentang keistimewaan Surah Ar-Ra'ad yang mampu untuk mengubati kelukaan dan kekecewaan.

Doa bagi Mengatasi Kekecewaan 

Bagi yang mengalami kekecewaan seperti putus cinta, putus tunang, bercerai suami isteri dan seumpamanya, maka ikhtiar yang boleh dilakukan untuk melupakan kekecewaan tersebut:-

Letak tapak tangan pada dahi atau dada, kemudian baca Ayat 39 : Surah Ar-Ra'ad -


39. Allah menghapuskan apa yang Dia kehendaki dan menetapkan (apa yang Dia kehendaki), dan di sisi-Nya-lah terdapat Ummul-Kitab (Lauh mahfuzh).


Setelah selesai baca ayat ini, genggam tapak tangan, kemudian buat isyarat membuang lemparkan sejauh mana yang anda mahukan. Wallahu A’lam.

Saya sendiri sedang berusaha untuk pulih, maka sama-samalah kita teruskan usaha untuk mengubati kekecewaan dan kedukaan. InsyaAllah. 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...